12 Februari: Op naar Chiang Rai

12 februari 2023 - Chiang Rai, Thailand

We zijn dus ongeveer halverwege onze reis en het is tijd om naar onze derde locatie te verhuizen. In Chiang Mai werden we opgehaald door een taxi, geboekt via het hotel, een heel aardig vrouwtje. We hadden al betaald dus het voelde een stuk minder vervelend dan zo'n pino die vanaf de straat roept: 300 baht! En je vervolgens denkt, rot op ik loop wel. De taxi bracht ons naar een van de busstations van Chiang Mai. Ik was inmiddels wel een beetje klaar om als lange slungel in poppenstoeltjes te moeten zitten. Er gaan verschillende bussen naar Chiang Rai, onze volgende bestemming. En de verschillende bussen hebben verschillende klasses, van plebs tot VIP en het prijsverschil is maar een paar euro. Dus wij hebben voor de VIP klasse gekozen. Op het busstation stopte een touringbus waar makkelijk 50 man in had gekund. Maar het was VIP klasse, dus er waren slechts 24 plekken, met een hoop beenruimte, een toilet, snacks en airco. Heer-lijk! Dit was dan ook verreweg de meest comfortabele reis tot nu toe!

IMG_20230212_131431990-01

Er was slechts 1 kleine uitdaging tijdens de busrit. De weg was nogal bochtig en het toilet, achter in de bus, nogal klein. Ik overdrijf niet als het 1,80m hoog was en ongeveer 0,5 bij 0,5 meter met een deur die niet op slot ging. Dus met de deur in de ene hand en je broek in de andere balancerend achter in een bus, telt voor mij als een nieuwe ervaring :'). Los van deze kleine uitdaging, komen we na drie comfortabele uurtjes aan in Chiang Rai, een kleine stad in het noorden van Thailand, vlakbij de Golden Triangle (een drielanden punt dat bekend staat vanwege handel in.. ehm.. goedjes). Ons hotel is vlak bij het busstation dus slechts 5 minuten lopen en we komen aan bij ons schattige, kleine katten-geïnspireerde hotel. Het is klein, maar wel schoon en heeft alles wat we nodig hebben. Het lijkt er ook op dat er een hoop binnen loopafstand te vinden is.

IMG_20230212_152524008-01

We hadden na de busreis ontzettend veel honger. We hebben niet lang nagedacht en zijn gewoon de eerste de beste tent aan de straat ingelopen, die er minder uitzag dan het gemiddelde studentenhuis in Delft, om te lunchen (ik ben best trots, want zoiets had ik twee weken geleden niet zo makkelijk gedaan). Ik wilde heel graag noodles met buikspek, maar die hadden ze niet, dus opteerde ik voor gesmoord varkensvlees met rijst en dat hadden ze ook niet. Uiteindelijk had ik een omelet met varkensvlees en rijst. An sich had het niet veel smaak, maar gelukkig stonden er verschillende dingen op tafel om zelf smaak toe te voegen zoals vissaus, chili en azijn. Ook had ik zo veel honger dat alles er prima in was gegaan. Maz had overduidelijk de betere keus met haar noedelsoep:

IMG_20230212_155134776_HDR-01

De dame van het hotel vertelde ons dat er een leuke zondagsmarkt is, dus daar zijn wij 's avonds naar toe gelopen. De markt had ontzettend veel eten en was een stuk gemoedelijker en overzichtelijker dan de avondmarkten die we tot nu toe gezien hebben. Hier gebeurde nogmaals wat we in het lege treinstation al hadden meegemaakt: Strak om 18u werd er iets omgeroepen, iedereen bleef staan en het volkslied speelde. 1 minuut later was het klaar en ging iedereen weer door met zijn of haar leven. Het is wel echt nog geiniger als het op een volle markt gebeurt!

IMG_20230212_183623635_HDR-01

We hebben wat lekkere snacks gehaald, een gezond sapje, een hele zoete 'koude melk'. Dit is dus geen koude melk, het is eerder een soort Fristi met extra suikerklontjes (Wat, nog meer?! Is dat mogelijk?! Nou blijkbaar wel...). Onder video's kom je weer iets grappigs tegen, namelijk een soort Thais line dancing. Op een groot plein waar iedereen omheen zit te eten, waren allemaal mensen aan het rondhuppelen. Een erg leuk gezicht.

IMG_20230212_183620370-01

Iets wat me wel opvalt, is dat mensen hier echt ontzettende koukleumen zijn. We lopen dus over de markt hé? Die ligt in Thailand hé? Het was rond de 30 graden (Celsius voor de goede orde). En men loopt hier rond in superdikke winterjassen, mutsen. Man man man, ze lopen nog net niet in een skipak! Ik smelt als een ijsje in de zomer bij de gedachte alleen al!

Dan als afsluiter nog een kijkje achter de schermen. Als 'remote blogger' zit het niet altijd mee. Dit is mijn thuiskantoor voor de komende paar dagen:

IMG-20230212-WA0027

1. Rita:
    12 februari 2023
    "Klein" als in letterlijk en figuurlijk 🚽🤣 Leuk dat dit blijkbaar weer heel anders is dan alle voorgaande belevenissen. Veel plezier!