16 Februari: Heuvelstammen en bergdorpjes

16 februari 2023 - Chiang Rai, Thailand

Excursie 3 van 3 in Chiang Rai. Vandaag hebben we iets geboekt dat volgens de brochure een 'Jungle trek for Lazy People' is. Oftewel, een boswandeling voor luie mensen. Nou zo voelde het anders niet. Laat ik bij het begin beginnen, en het verhaal begint vandaag om 2 uur 's nachts.

Het is 2 uur 's nachts en een gebulder alsof er een gorilla op het dak springt zorgt ervoor dat wij rechtop in ons bed zitten. We zijn 2,5 week bezig, en toch nog een nieuwe eerste ervaring voor Jarl. Er waait namelijk een storm van jewelste over met onweer, bliksem en een bak regen waar je u tegen zegt. Deze kakafonie van de natuur wordt ernstig versterkt door ons stalen golfplaten dak en dit houdt ons zeker de komende 2 uur wakker. Ons luie jungle avontuur begint dan ook met een gebroken nacht en dus een 1-0 achterstand.

IMG_20230216_091922010_HDR-01

Deze achterstond wordt echter onmiddellijk gelijk getrokken als blijkt dat onze Valentijnsgids ons op komt halen in zijn huis op wielen. Netjes om 9 uur staat Quan voor ons hotel klaar om ons wederom een spectaculaire dag te bezorgen. Onze eerste stop is een Chinese tempel. Een vrij nieuwe tempel (slechts 18 jaar oud) maar daarmee niet minder indrukwekkend. Wij worden namelijk meegenomen ín een Buddha beeld van bijna 80 meter hoog. Gelukkig wel met de lift. En niet zomaar, nee, we werden met een militaire groet de hoogte ingestuurd met deze lift en kwamen uit achter de ogen van Buddha (En deze Buddha heeft me toch een uitzichtje!)

IMG_20230216_092706878_HDR-01

Nu hoor ik je denken, de luiheid zit er met die lift goed in, maar waar is de jungle? Nou die komt. Na de tempel worden we namelijk meegenomen naar een boot, op de boot geladen en zonder verdere uitleg krijgen we te horen. Jullie gaan 45 minuten met de boot, ik ga met de auto, ik zie jullie zo! En weg was onze gids. Onze boot is een langwerpige, uit de kluiten gewassen kano met een flinke automotor op het 'achtersteven'.

IMG_20230216_105548222_HDR

De route over het water is vrij idyllisch en varieert van landbouwgronden tot boerendorpjes met indrukwekkende uitzichten. Echter ronkt de V8 motor achter ons zo hard, dat we langzaam aan spijt hebben dat we dat we de reddingsvesten niet over onze oren hebben gedaan.

IMG_20230216_101641636_HDR-01

Na zo'n 45 minuten (denk ik), mindert onze schipper vaart en meert hij aan op een kiezelstrand waar onze gids/chauffeur op ons wacht en overstemd wordt door een gekkie met een python. Nog voordat we goed en wel de boot af waren, kwam deze man op ons af en vroeg of we met de python in onze nek op de foto wilde. Ik had het natuurlijk sowieso wel gedaan, maar Maz vond het niet verstandig dus deden we het niet (en dus niet omdat ik bang was oké, ja?). Het dorp waar we aanmeren was voor Corona een bruisend, toeristisch dorp van de Karen-stam. Helaas is daar niet veel meer van over op dit moment en zijn de mensen uit het dorp gedwongen om op de akkers of in de stad ander werk te zoeken.

IMG_20230216_110215399_HDR-01

We zijn vanaf de rivier de bergen ingereden en stopten kort bij een hotspring, ook hier kun je eieren koken. Maar aangezien we de lunch al bijna konden ruiken, besloten we de eieren over te slaan en te gaan lunchen. Onderweg naar het restaurantje werden we nog even staande gehouden door de politie. Ze wilden namelijk ontzettend graag met ons op de foto en een van hen noemde mij expliciet 'handsome'. Die kan ik weer in m'n zak steken!

IMG_20230216_115229369_HDR-01

Na de lunch reden we steeds verder de jungle in. Op de lijst van bezienswaardigheden stond namelijk een waterval. Niemand had de moeite genomen te vertellen dat we daar 'een stukje voor moesten wandelen'. Eerst komen we bij een dorpje aan waar we worden rondgeleid en onze gids een machete koopt (bekijk deze video waarom).

IMG_20230216_131419416_HDR-01

Wij vervolgens onze weg door de jungle, en voor ik het wist had ik het gevoel dat ik door een terrarium van Blijdorp liep. Dit gevoel was tegelijkertijd positief en spannend. De dichte jungle en smalle rode modderpaadjes zijn prachtig en angstaanjagend. Één kleine stap missen en je ligt 30 meter lager, stapje voor stapje door de bladeren en modder en je wordt beloond met een epische waterval (zie ook de foto's en video's).

IMG_20230216_133800158-01

De opbouw van de excursie was vandaag on point. De spanning en adrenaline van de jungle-waterval-tocht werd afgewisseld met verse thee bij iemand thuis. Hoog in de bergen, in een bamboe-hut, met een prima uitzicht en schattige katjes werd ons thee geschonken in bamboe bekertjes. Terwijl de thee gezet werd, kregen we een rondleiding door het dorp en deelden we snoepgoed uit aan de kinderen daar.

IMG_20230216_143403342_BURST001

Inmiddels zijn we een klein beetje moe, maar daar wil onze gids weinig van weten. Hij stelt zijn 4x4 op de proef op de modderwegen en brengt ons eerst naar een boom van ruim 200 jaar oud.

IMG_20230216_152754242_HDR-01

Vervolgens rijden we via modderwegen en rivieren naar een uitkijkplek. Gelukkig horen we eenmaal boven dat er ook een geasfalteerde weg terug naar de stad is en we niet nogmaals door rimboe, rivieren en modder hoeven. Het uitzicht dat we in de tussentijd genoten was fantastisch. Door de zware regenval van vannacht, was een groot deel van de smog neergedaald en het uitzicht vele malen beter dan het tot nu toe geweest was.

IMG_20230216_160113800-01

Hierna is het dan toch tijd om terug te keren naar Chiang Rai. Uitgeput van alle indrukken gaan we bij een bar zitten met een biertje en denken nog eens na over wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt. Mijn conclusie? Een hoop! Voor we dat echter goed en wel beseffen wordt het terras ontruimd. Iedereen, behalve wij, krijgt een plek binnen of onder een afdak gewezen en wij vragen ons af waarom wij nog zitten waar we zitten. Iemand komt naar ons toe, wijst naar een andere tafel en wij weten formeel nog niets. Het vermoeden is dat er weer een storm op komst is die doet denken aan de stormvloed van Noah maar de bevestiging blijft vooralsnog uit. We nemen het zekere voor onzekere en lopen richting het hotel en ik wacht nog steeds op een epische regenbui.

Normaal zou ik ook foto's vanaf mijn camera hier geüpload hebben inmiddels. Maar de licentie van het programma waarmee ik mijn foto's uitlees en bewerk is verlopen. Ik ga morgen kijken of ik daar een creatieve oplossing voor kan bedenken. Maar tot die tijd moeten jullie het doen met de foto's van mijn telefoon.

IMG_20230216_144053012_BURST001

1. Rita:
    16 februari 2023
    Ik vind jullie behoorlijk stoer!