2 Februari, de dag van Jarl's eersten

2 februari 2023 - Bangkok, Thailand

Vannacht hebben we 12 uur geslapen, nee: in coma gelegen. Op zich niet gek na 36 uur doorhalen. Vandaag stond op onze kalender een dagje om de shock te verwerken, en hoe kun je dat beter doen met een rustig dagje in de buurt van het hotel? Precies, dat had een goed idee geweest. Dus... Wij zouden koffie halen, ontbijtje eten, tempeltje bezoeken, stukje zwemmen en een hapje eten. Dat is dus óók wat we gedaan hebben, maar ook weer niet helemaal. Nee, naast bovenstaande heeft deze dag vooral in het teken gestaan van Jarl's firsts, daar gaan we:

Een koffie en ontbijtje had heerlijk geweest om de dag te beginnen, dus zijn eerst in de gierende hitte naar Jarl's eerste tempel geweest (in de tussentijd zoek ik even de naam op, want die kon ik gek genoeg niet onthouden). Aha, de tempel: Wat Suthat Thepwararam Ratchaworamahawihan, gezondheid.. Een mooie tempel vol gouden Buddha's (ik leerde vandaag dat dat aspect niet per se bijzonder is). Maz heeft me daar geleerd hoe ik me respectvol dien te gedragen in een tempel en in het bijzijn van monniken, iets waar een hoop toeristen blijkbaar van zouden kunnen leren (hé meneer die zonder schaamte pal voor een biddende mevrouw ging staan!!).

IMG_20230202_095512324_HDR

Na de tempel gelukkig dan toch de koffie. Het ontbijt bleef een beetje uit en werd vervangen door een kleine snack langs de kant van de weg. We zijn vervolgens onze weg vervolgd naar Jarl's eerste markt met vooral heeeel veel groenten, fruit en fermenterend vlees (geen idee of dat de bedoeling was). Intussen had ik mezelf al 4 keer ingesmeerd met factor 50, werd ik een beetje hangry (inmiddels was het lunchtijd). Dus leek het ons een goed idee om voor de lunch nog een tempel te bezoeken, namelijk (en deze kon ik wel onthouden): Wat Saket. Een mooie tempel bovenop een kunstmatige berg met meer trappen dan je lief is om 13u met 35+ graden. Dit leverde wel een mooi uitzicht over de stad op. Althans wat je er van kan zien met die smog hier.

Bangkok part 1 by Jarl Everaart-12Bangkok part 1 by Jarl Everaart-8

Voor de lunch zijn we in de buurt van het hotel naar een klein marktje met voedsel gegaan voor de volgende first van Jarl: Gegrild vlees op een stokje! Daarnaast hadden we somtam (papaya salade) en werd ik vierkant uitgelachen door de beste meneer van het kraampje omdat ik maar 1 pepertje in mijn salade wilde (durfde). Dus, ook Jarl's eerste publieke vernedering in Thailand.

Omdat het warm was, we al 12km gewandeld hadden en dit tempo niet 3 weken vol gaan houden, hebben we in de middag 'gezwommen', lees pootje baden want het water kwam slechts tot mijn broekrand. Na het zwemmen, chillen, puzzelen, lezen en schrijven besloten we maar weer eens wat te gaan eten, en waar beter dan de China Town Night Market (Jeej, Jarl's eerste Night Market)! Nou, vast een hoop plekken.. En begrijp me niet verkeerd, het eten was niet vies hoor. Maar de locatie wel, het was onmogelijk druk, drie taxi chauffeurs hebben ons geprobeerd op te lichten en we zijn uiteindelijk maar gaan lopen naar het hotel waardoor de dumplings en loempia's niet meer crunchy waren bij terugkomst :(.

IMG-20230202-WA0016

Van Maz moet ik met een positieve noot eindigen, en voor de meeste zegt dit wellicht niets. Maar we hebben Michelin Ster Chef Kok Jay Fai gezien! En ik heb stiekem een foto gemaakt:D. Jarl's eerste BT'er (bekende Thai)!

Bangkok part 1 by Jarl Everaart-6

1. Nel:
    2 februari 2023
    Mooie foto’s .doet mij denken aan de vacantie .in Thailand
    Ook zo mooie tempels.
    Geniet er van .groetjes
  2. Jarl Everaart:
    3 februari 2023
    Dankjewel Nel! Dat gaan we zeker doen!
  3. Joost:
    3 februari 2023
    Mooie foto's en fijn om te lezen dat het goed gaat en als die taxi chaufeurs vervelend blijven doen zeg maar dat je je vader roept als ze het nog een keer doen .
  4. Jarl Everaart:
    3 februari 2023
    Dat zal ik zeker doen! Dat zal ze vast en zeker leren!