3 februari, de toerist uithangen

3 februari 2023 - Bangkok, Thailand

Van alles voor de eerste keer doen is klaarblijkelijk zwaar vermoeiend. Ook vannacht hebben we weer bijna 11 uur achter elkaar in coma gelegen. Het was dan ook rond half 11 toen we dachten, goh moeten we niet iets doen met onze dag? Het antwoord was uiteraard ja, en gelukkig hadden we vooraf al bedacht wát we dan zouden doen. Dat scheelt weer nadenken met je duffe ochtend hoofd. Dus vandaag op de planning, twee van de meest toeristische attracties die Bangkok te bieden heeft. Het Grand Palace en de Reclining Buddha. Vanaf het hotel vertrokken en een kopje koffie gescoord. Na onze ervaring van gisteren hebben we ondanks de 22500 stappen toch besloten ook hier te lopen en geen taxi te pakken.

Het werd snel duidelijk dat we de goede kant op gingen omdat de dichtheid van irritante straatverkopers aanzienlijk toenam naarmate we het paleis naderde. En dan roepen ze dingen als: Heee tuk tuk? Of: Noo, short pants, noooooo, take of, forbidden pants! Op zich best raar als je op straat te horen krijgt dat je broek illegaal is. Nou bleek bij aankomst bij het paleis dat ze bedoelde dat je daar niet met korte broek in mag.. Wat doe je dan? Je koopt fluffy pants. IMG-20230203-WA0002(Naar mijn mening is het complex niet uitnodigend voor lange mensen :P).

Na deze prachtige, modieuze aankoop (het halve paleis liep er mee rond) mochten we naar binnen. En weet je nog hoe ik zei dat we iets te lang hadden uitgeslapen? Juist we liepen dus op het heetst van de dag (gevoelstemperatuur van 38 graden) buiten een paleis rond. Gelukkig was het een mooi paleis met verschillende gebouwen en tempels, waarvan minimaal 1 in de steigers natuurlijk. Want ben je als Everaart echt op vakantie als je niet een belangrijk gebouw in de steigers bezoekt?

IMG_20230203_125352604IMG_20230203_125412315_HDR

IMG_20230203_130843716_HDR

Na het bezoek aan dit indrukwekkende, drukke en hete paleis was het tijd voor lunch. Volgens mijn maag dan.. Maar omdat we in het meest toeristische stukje ooit stonden, hadden we niet zo'n zin om daar te lunchen. Voelt een beetje alsof je op De Dam gaat zitten lunchen, dat doe je ook niet voor je lol.. Dus zijn we een stukje door gelopen naar een tempel waar ik graag heen wilde. Namelijk de tempel van de Chillende Buddha (Wat Pho). Een mega grote, liggende Buddha, 70 meter lang en content! Dit was er dan wel weer zo eentje in de categorie: In het echt is ie veel groter dan ie lijkt.

IMG_20230203_142924481

Hierna waren we beide wel echt uitgeteld en hongerig dus zijn we lekker richting het hotel gewandeld. Hebben alle taxi- en tuktukchauffeurs binnensmonds vervloekt en zijn bij een soort straatrestaurantje (Jaja, Jarl's eerste straatrestaurant) iets gaan eten. Ik had mega veel zin in roerbaknoedels met vleesballetjes, dus ik bestelde roerbaknoedels met vleesballetjes en ik kreeg... Noedelsoep met visballetjes. Ach, het was desalniettemin prima te eten en als je nog niets gegeten hebt, dan is het nog veel lekkerder.

IMG_20230203_151307941_HDR

Na deze drukte en avonturen hebben we zitten bijkomen bij het hotel aan het poedelbadje en hebben heerlijk suf een puzzeltje gedaan en een boekje gelezen. Ook de avond wordt erg rustig want morgen neemt de oom van Maz ons mee naar Ayutthaya, dat zal wel weer flink wandelen worden!

1. Ruben:
    3 februari 2023
    Die liggende boeddha was inderdaad enorm! En ja, Ayutthaya is veel wandelen, maar het wel ontzettend waard! Plus je bent eventjes uit de drukte van Bangkok :) En enorme foto potentie, helemaal met zonsondergang! Toen ik er was, had je een night market met allerlei eetkraampjes - vrij zeker dat ik toen ook rubber-achtige visballetjes had die ik niet helemaal kon plaatsen...