5 Februari: Cultuur en Soep

5 februari 2023 - Bangkok, Thailand

Na gisteren moesten we wel even bijkomen. Supergezellig hoor, met de schoonfamilie op stap, maar wel vermoeiend. Onze laatste dag Bangkok part 1 (Ja, part 2 komt ook nog), dus rustig aan nog een aantal plekken bezocht waar je als toerist geweest móet zijn. De eerste plek die we hebben bezocht was Khao San Road, dé backpackerstraat om te feesten, je olifantenbroek te kopen en waar je genaaid wordt waar je bij staat door alleen maar vervelende mensen. Echt typisch iets voor ons. Vandaar dat we dit om zondag ochtend deden toen er bijna niemand was. Ik zweer het, als je dit zou timen, zouden wij met afstand de snelste tijd hebben gehaald.

IMG_20230205_102814739_HDR

We wilden toch dit deel van de stad gezien hebben omdat we er nou eenmaal bij in de buurt zitten met ons hotel. Een straat of 2 verder hebben we wat viskoekjes gehaald, die eigenlijk hetzelfde smaken als die van de Amazing Oriental om de hoek. Daar hoef je dus geen 10.000km voor te vliegen. In de middag hebben we onszelf afgekoeld in het poedelbadje, een boekje gelezen en toen het briljante idee om naar het nationaal museum te gaan. Je wilt immers iets van de cultuur weten (en zeker niet omdat ze daar in alle zalen airco hebben hoor  ;-)). Een aantal indrukwekkende stukken Thaise historie vonden we daar, inclusief een aantal Buddhabeeld hoofden die in Ayutthaya gesneuveld zijn. Verder vooral veel spullen van de koninklijke familie zoals koetsen, draagstoelen en verouderde gebruiksvoorwerpen.

IMG_20230205_153144494-01

IMG_20230205_151453889_HDR

Na het museum zijn we nog maar eens een stukje gaan wandelen (want wat zou je anders doen in deze benauwde hitte). We liepen door een straat waar mensen spullen verkochten die overduidelijk uit 'gevonden koffers van toeristen' kwamen en voelde ons niet helemaal op ons gemak. Daarom zijn we een anders straatje ingelopen en kwamen zodoende uit bij een khlong (gracht). Het pad langs de khlong werd echter krapper en krapper tot we voor ons gevoel meer in de achtertuin/keuken/badkamer van mensen stonden dat op straat liepen. Gelukkig deed niemand daar moeilijk over.

IMG_20230205_155824937-01

We hebben het vinden van de juiste straat gevierd met wat lekkere saté van de BBQ en Soep to-go. Hier had ik eigenlijk een foto van moeten maken bedenk ik me al schrijvend. Als je soep voor thuis meeneemt krijg je dat namelijk in een zakje, of dit geval zakjes mee. De groenten, noedels en dumplings in het ene zakje en de bouillon in het andere. Super handig voor thuis natuurlijk, want dan worden je noedels niet snottering. Super onhandig in een hotelkamer waar je geen eigen bordjes, kommetjes of bestek hebt.. Met een beetje improviseren is het gelukkig helemaal goed gekomen en heeft Jarl van z'n afhaalsoep kunnen genieten. Is niet eens wat anders dan die Unox soep in zak ;-).

Zoals gezegd vertrekken we morgen naar Chiang Mai en zitten daarom 10,5 uur in de trein waar weinig spannends zal gebeuren (hoop ik). Dus morgen zal ik jullie wat vertellen over mijn bevindingen, angsten en opmerkelijke zaken tot nu toe.

IMG_20230205_143241972

Van reisblog naar fotoboek