6 Februari: Stukje met de trein

6 februari 2023 - Chiang Mai, Thailand

Vanochtend vroeg vertrokken, in de luwte van de nacht (ochtend), 2 uur op de trein gewacht... Zo dat is genoeg Guus Meeuwis voor vandaag. Vandaag dus een klein ritje met de trein van Bangkok naar Chiang Mai, een ritje van een kleine 700km in 11 uur tijd. Dat leek ons (Maz) leuk want dan zie je nog eens wat van het land. Ik moet je zeggen, ze hebben een hoop groen en hutjes op palen :p. Het meest opmerkelijke dat gebeurde, gebeurde terwijl we in de terminal wachtte op onze trein. Om strak 8 uur 's ochtends riep iemand iets om. Iedereen, maar dan ook echt iedereen stopte met lopen en stond op, want het volkslied klonk luid over de speakers. En na een kleine minuut was het afgelopen en ging iedereen door met zijn of haar dag. Zie hier hoe dat er ongeveer uitzag: Youtube

IMG_20230206_160945359

Zoals voorspelt was de reis met de trein niet erg spectaculair. Het was vooral een erg lange zit in een boemeltrein met een goor toilet waar ik niet rechtop kon staan. Dus vandaar dat ik graag wat aandacht schenk aan een aantal dingen die mij zijn opgevallen de afgelopen tijd.

Allereerst goed nieuws. Ik ben nog geen slangen in het toilet tegengekomen of spinnen groter dan mijn hoofd. Ik heb wel een nieuwe angst ontwikkeld sinds ik hier ben: verkeer. Een aantal dingen die je moet weten:

• Verkeer rijd aan de verkeerde kant
  • Regels zijn er nauwelijks
  • Stoplichten zijn optioneel
  • Zebrapaden geven slechts de locatie aan voor voetgangers met de minste kans van overlijden

Als er dus een paar dagen geen blog verschijnt, is er dus de kans dat ik een aanvaring heb gehad met een scooter en met een gebroken been in een ziekenhuis lig.

IMG_20230206_220111883_BURST001

En als we het dan toch over bijna dood ervaringen hebben, het scheelde niet veel of ik had bonje met de koning. De koning is hier ontzettend belangrijk en je dient respectvol met hem om te gaan. Zo mag je nooit met je voetzolen naar een afbeelding van de koning gaan zitten (voeten zijn het vieste deel van je lijf namelijk), je moet zeker niet negatief praten over de koning of de koninklijke familie én je moet noooit geld dat op de grond valt proberen tegen te houden door er op te gaan staan. Op al het Thaise geld staat een afbeelding van de koning, en stappen op geld is als stappen op het hoofd van de koning. Hier staat flink wat jaren celstraf op. Dus drie keer raden wat Jarl bijna deed in de supermarkt? Ja precies... Gelukkig schreeuwde Maz heel hard: NEEEEEEE en stond ik als een flamingo in paniek in de 7-11.

IMG_20230206_152201941

Dan nog iets leuks: Ze hebben hier gekke chips smaken. Je denkt dat patatje Joppie raar is? Wat denk je van Sushi-smaak? Of gedroogde inktvis smaak, American Classic (Wat dat ook is) en Mieng Kam Krob Ros (Thaise snack in blaadjes). Dus daar gaan we ook maar het nodige van proberen natuurlijk.

En als laatste, voor de techneuten onder ons: Elektriciteit. Man man man, zoals Rob Geus zou zeggen. Ze draaien hier de elektra bovengronds aan elkaar alsof het spaghetti bolognese is. Het is overal een grote sliertenfeest en de hondjes uit Lady and the Tramp zouden hun lol niet op kunnen. En tegelijkertijd krijgt waarschijnlijk iedereen die ooit een multimeter heeft vast gehouden een beroerte bij het zien van dit slagveld.

IMG_20230205_103405182_HDR

1. Joost:
    9 februari 2023
    ik vraag me af wat de eisen zijn bij het examen installatie verantwoordelijke en of ik het daar zou halen :)