7 Februari: Rustig en hip

7 februari 2023 - Chiang Mai, Thailand

Vannacht heb ik als een roosje geslapen en voor het eerst in een week tijd niet wakker geworden van verkeer, toeters, sirenes en schreeuwende mensen. In plaats daarvan gewekt door een subtiel straaltje zonlicht en fluitende vogeltjes. Een goed begin van een goede dag. Ik was te eigenwijs om het aan te nemen (eerst zien, dan geloven), maar Chiang Mai is inderdaad zoveel chiller dan Bangkok! Het komt dan vast ook niet als verrassing dat wij goed gemutst op zoek zijn gegaan naar een lekker ontbijtje in de oude binnenstad van Chiang Mai. Dat bleek echter iets moeilijker dan gedacht want, en daar kom ik zeker nog op terug, Chiang Mai is super hip. Chiang Mai is vega-vegan-homemade-organic-chakra-yoga-dingen-hip. Dus de keuze voor ontbijt was heel veel organic en homemade westers eten (burgers en ribbelfriet) of vegan salade in een rolletjes.

Na een beetje zoeken hadden we geluk, dat is grappig want dat was ook de naam van het tentje: Lucky too. Daar hadden ze naast westers eten ook prima Thais eten en heb ik in stijl ontbeten met het lokale gerecht Kao Soi. Een soort kruising tussen noedelsoep en een gele curry met kip en lekker veel groentjes.

IMG_20230207_101341186_HDR-01

Na het ontbijt hebben we een tempelmarathon gedaan. Want ja, kun je genoeg tempels zien als je hier bent? (ik denk dat het antwoord ja is :p). Dus we hebben een stuk of 4-5 tempels gezien in de ochtend die allemaal geinig waren. Hieronder een paar foto's:

IMG_20230207_114225122_HDRIMG_20230207_112043246_HDR-01

IMG_20230207_110022727-01

Dan wil ik het over iets anders hebben. Zoals gezegd is Chiang Mai dus een ontzettend hippe stad, denk een beetje aan Rotterdam hip: Veel alternatieve tentjes, fusion eten, nieuwe concepten, heeeeel veel festivalletjes (behalve in de week dat wij er zijn), veel hippe (streetfood) marktjes, heel veel hippe backpackers én heeeeel veeeeeel hippies. En ik vind natuurlijk allereerst dat iedereen moet doen waar wat die wil, maaar... Ik wil wel even aangeven dat het aanbod bebaarde mannen van 50+ in hippie kleren met jutte tassen extreem hoog is vergeleken met andere plekken die ik ken en waarvan ik me afvraag: Heb je jezelf hier nou echt gevonden? Of ben je soms nog steeds op zoek?

IMG_20230207_185910630

Nagoed, nu dat uit mijn systeem is, terug naar de hippe stad. 's Middags is het nog steeds te heet om iets anders te doen dan een plons in het zwembad en een dutje. 's Avonds is dat echter een ander verhaal. Waar het overdag stil en rustig is, komen er in de avond ineens overal mensen, kraampjes en eten vandaan. Dus wij zijn lekker op pad gegaan naar een nightmarket. Hier heb ik weer een aantal 'firsts' meegemaakt. Tijdens het eten van onze vers klaargemaakte hapjes trad een tweetal op met live muziek. Niets mis mee zou je denken. Maar het schijnt hier gebruikelijk te zijn dat de muzikanten in kwestie maat noch toonhoogte kunnen houden. Het nummer 'Have you ever seen the rain' werd opgevoerd en je hoopte vurig dat het spontaan zou gaan plenzen en John Denver zou een rolling krijgen als hij deze uitvoering van 'Country Roads' zou horen (in het filmpje bij 'Video's' kun je dit een beetje horen boven de menigte uit).

We hebben snel ons biertje opgedronken en hebben over de rest van de markt gestruind. Best geinig hoor, maar vooral heel veel spulletjes, rommeltjes en van die olifantenbroeken voor toeristen.. (heeeel misschien heb ik er daar eentje van gekocht, ssssst...). Een andere first daar was een optreden van een aantal Drag Queens op straat, ook erg vermakelijk om te zien!

Al met al was het dus een hele goede dag wat mij betreft, totdat ik net probeerde een aantal foto's van vandaag te bewerken en het geheugenkaartje gecrasht bleek. Dus vandaag alleen foto's van de telefoon helaas.. Het kan niet altijd mangogeur en shiny queens zijn ;-).

1. Rita:
    7 februari 2023
    Klinkt in ieder geval niet saai!