8 Februari: de bergen in

8 februari 2023 - Chiang Mai, Thailand

Om maar met het goede nieuws te beginnen, het is vandaag wél gelukt om foto's te maken en ze uit te lezen! Kijk vooral bij het kopje foto's :). We hebben vandaag een van de belangrijkste tempels van Thailand bezocht. En als ik me niet vergis is het de belangrijkste, simpelweg omdat deze tempel hoog op een berg ligt. Die logica maakt mij ook een stuk belangrijker dan de meeste. Ik heb het niet verzonnen hé? Dat was Buddha! Goed... genoeg gekke dingen. We zijn dus naar de tempel op de berg gegaan, de berg heet Doi Suthep en de tempel is de Wat Phra That Doi Suthep. De makkelijkste manier om daar te komen is, helaas, gebruik te maken van de eikels van de toeristentaxi. Ze brengen je in de achterbak van een soort pick-up truck naar boven, máár pas wanneer er minimaal 10 gegadigden zijn. Wij hadden redelijk geluk en kwamen aan als nummer 7 en 8, maar de mensen voor ons zaten al minimaal een half uur te wachten tot die mafkezen uiteindelijk wilden gaan rijden. Nagoed, dit heet 'part of the experience' heb ik me laten vertellen dus vooruit dan maar.

IMG_20230208_114819411

Chiang Mai v2 by Jarl Everaart-1

Eenmaal boven was het de frustratie van de taxi nog niet helemaal waard wanneer je er achter komt dat je in de brandende zon nog een fikse trap op moet! Eenmaal buiten adem en bovenaan de trap bleek het hele zootje gesloten.. Nee geintje, eenmaal boven bleek het toch wel de moeite waard van alle inspanningen. Je hebt een prachtig uitzicht over de stad (al hing er ook best wat smog helaas) en de tempel zelf met al het goud en versieringen is zeker niet mis.

IMG_20230208_110406079_HDR

Chiang Mai by Jarl Everaart-4

Na het bezoek begon het taxi riedeltje opnieuw. En ik heb echt medelijden hoor, in anderhalf uur tijd was de inflatie zo hard gegaan op die berg dat het taxi ritje naar beneden alweer 33% duurder was! Het kan ook zijn dat ze misbruik maken van de situatie en mensen meer vragen omdat ze toch wel naar beneden moeten... Ik vind er wat van, maar laat ik het hier netjes houden ;-).

's Middags zijn we nog (lopend) naar een museum geweest over de tradities en gebruiken van het Lanna Volk, de verzamelnaam voor de oorspronkelijke bewoners van Noord Thailand. Ik vond het heel interessant om te zien hoe religie en de ontwikkeling van het gebied daar hand in hand zijn gegaan en hoeveel van de huidige gebruiken nog te herleiden zijn naar die volkeren, zoals eten, muziek en rituelen. De avond verder is niet zo spannend, beetje uitrusten, boekje lezen, lekkere hapjes van de markt halen. Op de markt was overigens iets grappigs, een kraam met een rij mensen waar je u tegen zegt, en na het nodige onderzoek, kon nog steeds niet vinden waarom deze specifieke kraam zo bijzonder was, maar we hebben voor de zekerheid een foto.

IMG_20230208_193017159_HDR

Eenmaal in het hotel hebben we het eten van de markt opgesnoept en bereiden wij ons mentaal voor op morgen. Voor morgen hebben we namelijk een excursie geboekt naar een andere berg: Doi Ithanon waar we met een gids een aantal plekjes gaan bezoeken. Lekker huppelen door de jungle dus met veel zonnebrand en wellicht nog meer muggenspray!

Ohja, daarover gesproken, we zijn helemaal lek gestoken door muggen hier, maar dat was te verwachten. Wat echter niemand had verwacht is dat deze jongen met zijn tere huidje tot nog toe niet verbrand is! (Overigens ben ik ook nog geen tandje bruiner geworden, maar 'you win some, you lose some').

1. Rita:
    8 februari 2023
    Ziet er prachtig uit! Lijkt me erg de moeite waard!
  2. Joost:
    9 februari 2023
    weer een leuk verslag en mooie foto's vooral dat hoog en belangrijk spreken mij ook wel aan :)